GOOGLE SHOPPING DAN KELEBIHANNYA
Google Shopping adalah perkhidmatan pengiklanan Google yang mengandungi maklumat produk seperti gambar produk, harga dan pautan kedai dalam talian penjual. Dengan menggunakan perkhidmatan Google Shopping, pembeli dapat mencari produk yang serupa dari banyak kedai dalam talian. Pembeli juga dapat melihat dan membandingkan produk yang sama dari pelbagai kedai dalam talian. Sebagai contoh, katakan anda mencari "kasut" di Google Shopping dan hasil carian akan memaparkan gambar seperti di bawah.
Hasil carian yang dipaparkan oleh Google Shopping adalah dalam bentuk gambar kecil yang disertakan dengan nama produk, harga dan kedai dalam talian. Ini adalah ciri-ciri Google Shopping yang mana memudahkan pembeli membandingkan harga dan kualiti produk. Cara Google Shopping sebenarnya berfungsi sama sekali tidak seperti iklan Google berasaskan teks yang muncul berdasarkan kata kunci. Google Shopping menggunakan maklumat data produk yang dipamerkan oleh pemilik perniagaan untuk menayangkan iklan. Misalnya, data produk, gambar, jenama, warna, saiz dan sebagainya.
Oleh itu, supaya produk anda muncul dalam hasil carian Google Shopping, anda memerlukan dua platform lain iaitu Google Merchant Center dan Google Ads. Google Merchant Center digunakan sebagai tempat penyimpanan barang jualan anda. Di sana anda boleh menambahkan perincian produk dengan borang yang disediakan oleh Google. Sementara itu, Google Ads digunakan untuk menguruskan promosi produk dan anggaran untuk promosi. Anda juga akan mendapat analisa mengenai promosi yang telah dilancarkan sehingga anda dapat mengoptimumkan prestasi iklan anda.
MANFAAT MENGGUNAKAN GOOGLE SHOPPING
1. Produk anda akan muncul pada kedudukan teratas di laman Google Shopping tersebut .
2. Google Shopping Ads adalah satu-satunya perkhidmatan pengiklanan yang memaparkan foto yang sangat menarik.
3. Google mengatakan bahawa iklan ini mampu memberikan penukaran yang lebih baik kerana apabila orang mencari produk yang sesuai, mereka akan segera menekan butang pautan untuk melihat keterangan produk dan membawa kepada pembelian.
4. Nilai penukaran Iklan Belanja Google dengan gambar lebih tinggi daripada iklan teks biasa.
5. Persediaan lebih mudah.
6. Iklan anda akan muncul dalam 2 kotak. Lihat lagi pada gambar pertama, Blibli mengisi 2 kedudukan dan bahkan jam tangan mesin boleh menjadi 3 posisi.
CARA MENGGUNAKAN GOOGLE SHOPPING
Untuk dapat mempromosikan produk di Google Shopping, anda memerlukan akaun Google Merchant Center dan Google Ads. Terdapat beberapa langkah yang perlu anda lakukan untuk mempromosikan produk di Google Shopping. Berikut adalah cara-cara menggunakan Google Shopping Ads :
1. MEMBUAT AKAUN GOOGLE MERCHANT CENTER
Supaya produk anda dapat dipaparkan di Google Shopping, anda memerlukan Google Merchant Center sebagai tempat untuk memasukkan produk anda. Oleh itu, anda mesti membuat akaun Google Merchant Center terlebih dahulu. Untuk membuat akaun, anda boleh mengakses pautan ini → Google Merchant Center. Selepas itu, tekan butang “Get Started (Mula)”.
Setelah menekan butang tersebut, anda akan menemui halaman seperti gambar di bawah. Anda perlu mengisi maklumat yang diperlukan seperti nama produk anda, negara tempat anda berada, ke zon waktu negara anda.
Setelah membuat akaun, anda perlu melakukan sedikit penyiapan akaun anda dengan menekan ikon “Setting (Tetapan)” dan pergi ke “Business Information (Maklumat perniagaan)”. Anda akan melihat skrin yang sama dengan yang ada di bawah. Di sana anda perlu memasukkan maklumat mengenai perniagaan anda, termasuk alamat perniagaan anda.
Anda juga perlu mengesahkan URL laman web perniagaan anda. Pastikan laman web anda mempunyai format "http: //" atau "https: //". Anda melakukannya dengan menekan ikon “Setting (Tetapan)”> “Business Information (Maklumat perniagaan)”> “Website (Laman web)”. Masukkan URL laman web anda kemudian klik Simpan
Sekiranya anda berjaya menyelesaikan langkah-langkah ini, bermakna akaun Google Merchant anda sudah siap untuk digunakan.
2. MEMPAMERKAN IMEJ PRODUK YANG MENARIK
Anda harus tahu bahawa Google Shopping akan memaparkan foto produk anda di halaman carian. Imej produk berkualiti boleh menjadi daya tarikan bagi calon pembeli untuk menekan dan membeli di kedai anda. Oleh itu, sangat penting untuk anda mengoptimumkan gambar produk anda. Selain itu, Google juga akan mengesahkan kualiti gambar anda. Sekiranya gambar produk anda melepasi piawaian yang ditetapkan, produk anda boleh muncul di hasil carian Google Shopping.
Proses pengesahan biasanya memakan masa beberapa hari. Untuk mempercepatkan proses pengiklanan, pastikan kualiti gambar produk anda sesuai dengan kehendak Google. Berikut adalah beberapa syarat yang dikehendaki oleh Google :
· Gambar produk tidak boleh mengandungi tanda air, logo, teks dan sempadan.
· Dalam satu paparan hanya boleh mengandungi satu jenis produk. Contohnya, hanya satu produk beg galas dari jenama Eiger.
· Elakkan menggunakan latar belakang gelap.
· Imej jelas dan terang
· Menunjukkan produk pada skala yang tidak terlalu kecil atau terlalu besar. Kami mengesyorkan bahawa gambar produk adalah 75% -90% dari jumlah ukuran gambar.
· Pastikan gambar produk anda bersih dan tidak kabur.
· Gambar produk yang tidak memenuhi syarat akan ditolak oleh Google. Google tidak akan teragak-agak untuk menyekat akaun Google Shopping anda. Ini adalah komitmen Google untuk memberikan pengalaman membeli-belah yang menyenangkan kepada pembeli.
Oleh itu, sebelum memuat naik gambar, pastikan gambar produk anda dapat memenuhi kualiti piawaian Google Shopping.
3. BUAT DAN ISI FEED PRODUK ANDA
Inilah masanya untuk menambahkan butiran produk ke Feed Google Merchant Center. Mengisi data produk sangat penting kerana ia akan memudahkan Google mencari dan memaparkan produk anda. Berikut adalah langkah yang perlu diambil untuk membuat Feed dan mengisi data produk di akaun Google Merchant anda.
Langkah pertama untuk membuat Feed produk, Tekan menu Product> See All Methods
Selepas itu, masukkan negara dan bahasa. Data ini digunakan oleh Google untuk menunjukkan produk anda di lokasi yang sesuai dengan negara anda. Oleh itu, data ini sangat penting agar penjualan barang anda akan berada tepat pada sasaran.
Seterusnya, beri nama produk anda. Kemudian pilih kaedah input butiran produk dalam feed.
Terdapat empat cara yang boleh anda pilih untuk memasukkan butiran produk.
· Google Sheets (Helaian Google) : Anda boleh membuat perincian produk menggunakan rangka yang disediakan oleh Google Merchant Center. Anda juga boleh membuat Helaian Google anda sendiri dan memuat naik ke dalamnya. Dalam pilihan ini, anda boleh mengemas kini data melalui fail yang telah anda muat naik.
· Schedule Fetch : Anda hanya perlu memasukkan nama fail URL helaian google produk anda dan tentukan jadual pengambilan data automatik. Kemudian, Google Merchant Center akan mengambil data produk dari fail dan memuat naiknya secara automatik mengikut jadual yang dibuat.
· Upload (Memuat Naik) : Muat naik dan kemas kini fail perincian produk secara manual ke akaun Google Merchant Center anda. Data tidak akan dikemas kini secara automatik jika anda mengubah data dalam fail anda.
· Content API : Pilihan ini membolehkan anda menghindari kerumitan mengemas kini data mengenai jumlah stok, harga, dan potongan produk anda satu persatu. Anda boleh memilih pilihan ini jika kedai anda adalah perniagaan berskala besar dan intensiti pembelian cukup tinggi.
Kami mengesyorkan untuk memilih pilihan input dengan Google Sheet, untuk memudahkan anda memasukkan data produk secara kolektif dan memperbaruinya ke sistem secara automatik. Selepas itu, klik butang Continue.
Dengan memilih pilihan Google Sheet, anda boleh memilih untuk memuat naik spreadsheet anda sendiri atau menggunakan rangka/templat dari Google. Pilih pilihan teratas untuk membuat fail dengan templat dari Google dan pilihan bawah jika anda ingin memuat naik fail data produk anda sendiri.
Seterusnya, tekan butang Create Feed untuk membuat feed produk anda. Hasilnya akan muncul dalam senarai feed anda seperti yang ditunjukkan di bawah. Untuk mengakses dan mengisi maklumat produk di Helaian Google, tekan Open pada ruang Input Method.
Sekiranya anda menggunakan templat yang telah disediakan, anda perlu mengisi beberapa maklumat di Helaian Google. Fail yang anda isi akan digunakan untuk memaparkan produk anda di Google Shopping. Berikut adalah templat spreadsheet yang perlu anda isi.
· Id : adalah ID produk anda. Anda mengisi templat ini dengan kod identiti produk. Anda boleh menggunakan SKU atau Unit Penyimpanan Stok untuk memberikan kod pengenalan. SKU adalah rangkaian nombor dan huruf yang mewakili jenama, jenis, warna dan ukuran setiap produk. SKU digunakan untuk mengesan ketersediaan produk dan memeriksa pesanan, misalnya NH123VPS.
· Title (Tajuk) : adalah nama produk anda. Anda boleh menulis nama produk tertentu agar lebih mudah ditemui oleh pembeli. Contohnya, beg galas Big Black Eiger.
· Descriptions (Penerangan) : adalah keterangan produk. Tulis maklumat mengenai produk seperti bahan, kegunaan, dan kelebihan produk.
· Link (Pautan) : adalah URL yang sepadan dengan halaman anda. Anda mesti mengisi pautan dengan format http atau https. Contohnya, https://tascantik.com.
· Image Link (Pautan gambar) : adalah URL pada gambar produk utama. Contohnya, https://tascantik.com/image2.jpg.
· Available (Tersedia) : mengandungi maklumat mengenai ketersediaan barang. Contohnya, anda boleh mengisinya dengan "Tersedia" atau "Kehabisan stok".
· Price (Harga) : adalah harga produk anda. Pastikan harga yang anda tulis sepadan dengan harga yang dinyatakan di halaman anda.
· Google_product_category : adalah kategori produk anda. Contohnya: Ransel, Beg Selempang, Beg Tangan, dll.
Semua maklumat produk di Google Sheet, anda boleh meneruskan proses seterusnya, iaitu mempromosikan produk anda di Google Shopping. Untuk memaparkan produk anda di Google Shopping, anda harus menghubungkan akaun Google Merchant Center dengan akaun Google Ads anda.
4. MENGHUBUNGKAN GOOGLE MERCHANT CENTER DENGAN AKAUN GOOGLE ADS
Anda mesti menghubungkan akaun Google Merchant Center terlebih dahulu dengan Google Ads agar produk anda dapat muncul di Google Shopping. Sekiranya anda tidak mempunyai akaun Google Ads, anda boleh membuatnya terlebih dahulu.
Setelah membuat akaun Google Ads, kini anda dapat menyambungkannya ke akaun Google Merchant Center anda. Caranya ialah dengan menekan ikon Setting dan kemudian pilih Linked Account di akaun Google Merchant Center anda.
Seterusnya, anda boleh mengklik Buat Akaun untuk membuat akaun Google Ads terlebih dahulu. Sekiranya anda sudah mempunyai akaun Google Ads, anda hanya perlu menekan Linked Accounts. Kemudian masukkan ID pelanggan akaun Google Ads anda.
Anda dapat melihat ID ini di akaun Google Ads anda
Setelah memasukkan ID Google Ads anda, ini bermaksud bahawa akaun Google Ads anda dipautkan dengan akaun Google Merchant Center anda. Anda dapat melihat senarai akaun Google Ads yang disambungkan seperti yang ditunjukkan di bawah.
Setelah akaun Google Merchant Center anda disambungkan ke Google Ads, langkah seterusnya adalah membuat iklan di Google Shopping.
5. BUAT IKLAN DI GOOGLE SHOPPING
Setelah akaun Google Merchant Center anda disambungkan ke Google Ads, anda boleh mula membuat Google Shopping Campaign dan mula mengiklankan produk anda. Terdapat dua cara untuk membuat Google Shopping Campaign.
Cara pertama, anda boleh membuatnya secara langsung di Google Merchant Center. Kaedahnya sangat mudah, pada menu Linked Account, anda hanya perlu menekan Create Shopping Campaign seperti yang ditunjukkan di bawah.
Perkara yang harus anda lakukan ialah mengisi nama promosi, negara tempat anda menjual, dan anggaran iklan harian anda. Langkah seterusnya, anda mesti meneruskan penyediaan di Google Ads. Cara kedua ialah anda boleh membuat Google Shopping Campaign melalui Google Ads. Anda perlu log masuk ke akaun Google Ads terlebih dahulu. Untuk menambahkan promosi produk, anda perlu menekan menu Campaign dan kemudian klik ikon "+".
Selepas itu, Google Ads akan memaparkan pelbagai pilihan promosi sesuai dengan tujuan promosi anda seperti meningkatkan penjualan, petunjuk atau lalu lintas laman web.
Google menyediakan perkhidmatan pengiklanan yang berbeza mengikut objektif iklan perniagaan anda. Berikut adalah beberapa jenis iklan Google yang boleh anda pilih.
· Sales (Penjualan) : sejenis iklan yang bertujuan untuk meningkatkan penjualan, sama ada penjualan melalui laman web, aplikasi, atau melalui kedai anda.
· Leads (Petunjuk) : sejenis iklan yang bertujuan untuk meningkatkan petunjuk dan penukaran oleh pengguna terkemuka untuk mengambil tindakan yang diminta, seperti mengisi data peribadi atau alamat emel.
· Web Taffic (Lalu Lintas Web) : sejenis iklan yang bertujuan untuk mengajak pengguna mengunjungi laman web kedai dalam talian anda.
Setelah memilih tema iklan yang sesuai, anda akan diminta untuk memilih jenis iklan. Google Shopping menyediakan jenis-jenis iklan dalam bentuk Search, Display, Shopping, Video, dan Smart.
Untuk mempromosikan iklan di Google Shopping, pilih jenis Shopping. Dengan jenis ini, senarai produk di Google Merchant Center anda akan dipapar lengkap dengan gambar dan data yang telah anda masukkan sebelumnya.
Akhir sekali, pilih antara dua jenis iklan iaitu Smart Shopping Campaign dan Standard Shopping Campaign. Sekiranya anda memilih Smart Shopping Campaign, Google akan mengutamakan jenis iklan ini daripada jenis yang biasa. Anda tidak perlu menetapkan strategi harga tawaran untuk iklan di Google Shopping. Anda hanya perlu menuliskan jumlah anggaran anda. Selain itu, iklan anda akan muncul di halaman Carian Google, Rangkaian Paparan, YouTube dan Gmail. Namun, untuk menggunakan ciri-ciri ini, pastikan anda telah mematuhi syarat khas Google Shopping. Salah satunya adalah dengan mengatur penjejakan penukaran laman web anda untuk memantau tindakan yang dilakukan oleh pengguna.
Sementara itu, jika anda memilih Standard Shopping Campaign, anda juga harus membuat pengaturan seperti menentukan strategi harga bida anda sendiri dan anggaran yang anda belanjakan. Anda juga harus memilih jaringan iklan yang mana akan muncul di Google Search, Display Network, Youtube, atau Gmail.
6. TETAPKAN BELANJAWAN IKLAN
Setelah menentukan jenis iklan yang sesuai untuk perniagaan anda, anda perlu memasukkan anggaran untuk mengiklankan produk anda. Google menerapkan sistem CPC (Kos per Klik) sehingga anda hanya perlu membayar iklan yang diklik oleh orang lain. Sekiranya anda memilih Smart Shopping Campaign, anda perlu memasukkan anggaran iklan anda, isikan negara tempat iklan tersebut dan klik simpan. Dengan anggaran ini, Google Ads akan mengemaskini agar iklan anda berfungsi dengan optimum.
Sementara itu, jika anda memilih Standard Shopping Campaign, lihat panduan berikut. Mula-mula pilih jenis bidaan (bidding) yang anda gunakan.
Terdapat dua jenis penawaran yang boleh anda pilih. Pertama, BPK Manual, anda boleh menetapkan tahap BPK maksimum anda sendiri untuk iklan anda.
Sekiranya anda tidak mahu bersusah payah menguruskan anggaran iklan anda, anda boleh memilih Maximize Click. Dengan Maximize Click, Google Ads akan mengatur agar iklan anda mendapat sebanyak mungkin klik.
Seterusnya, pilih tempat iklan produk anda akan muncul seperti di halaman hasil carian Google, YouTube, dan Gmail. Anda juga perlu memilih lokasi pemasaran iklan anda. Sekiranya anda hanya ingin memasarkan di Indonesia, anda akan memilih pilihan Indonesia. Anda juga dapat menayangkan iklan anda di seluruh negara atau lokasi tertentu.
Setelah memilih sasaran iklan anda, anda hanya perlu memilih jenis paparan iklan. Terdapat dua jenis paparan iklan yang dapat anda pilih, iaitu Product Shopping Ads atau Showcase Shopping Ads. Product Shopping Ads akan memaparkan satu produk. Pengguna akan melihat produk anda lengkap dengan maklumat. Anda boleh membuat pembelian dengan menekan iklan tersebut.
Sementara itu, Showcase Shopping Ads membolehkan anda mengiklankan beberapa produk. Apabila pengguna menekan iklan tersebut, pengguna dapat mengetahui maklumat khusus mengenai produk dan perniagaan anda.
Setelah menentukan jenis paparan, akhirnya masukkan harga BPK iklan anda dan tekan Simpan. Anda kini telah selesai menyiapkan Google Shopping Ads pertama anda. Anda hanya perlu menunggu produk anda muncul di Google Shopping. Perlu diingatkan bahawa strategi dan anggaran bida anda dapat menentukan sama ada iklan produk anda berjaya ataupun tidak.
No comments:
Post a Comment